Att komma igång med att springa

Vi tillbringar allt mer tid med att sitta stilla, och det är lätt att räkna ut vad det gör med oss. Trots detta är det svårt för många att komma igång med att träna. Man kanske köper ett gymkort, men det blir mest en extra utgift, och man använder det inte. Det finns många hinder i vägen.

Därför är det viktigt att man undanröjer så många hinder som möjligt. Att ge sig ut och springa är den bästa motionen av denna anledning, det finns helt enkelt färre hinder där. Har man bara kommit igång kommer man snart att längta efter nästa gång då man kan ge sig ut. I början kan man dock behöva vissa ”morötter” för att det ska bli roligt.

  • Investera i ett par bra löparskor. Gå till en affär med ett stort utbud, och be personalen om hjälp. Se till att du får provspringa på ett löpband, så att de kan analysera ditt löpsteg. Och stirra dig inte blind på priset på skorna. Du kan spara in det i längden, genom att köpa samma modell och storlek på nätet nästa gång.
  • Tillför någonting till löpningen. Ladda ned en ljudbok och lyssna på samtidigt som du springer. Eller unna dig att ta bussen, pendeltåget eller spårvagnen till ett naturskönt område, och spring där. Man måste inte springa på asfalt.
  • Om du har svårt att hitta tid i vardagen för att träna, spring till eller från jobbet två gånger i veckan.
  • Skaffa en eller flera löparkompisar. På många olika sidor på nätet, exempelvis Funbeat.se, kan du lägga upp en post för att hitta andra att träna tillsammans med. Sök även på Facebook efter löpargrupper i din stad, eller starta en egen om du inte hittar någon. Slutligen finns sidan Meetup.com, som är en sorts Facebook helt inriktat på aktiviteter. Där kan du också hitta löprelaterade events.
  • Inspireras av andra, inte bara löpare som du träffar fysiskt. Läs bloggar och böcker om löpning, så ska du se att du blir mer sugen på att springa själv. Ha bara tålamod när du själv ger dig ut i spåret. Du kommer inte att vara någon Paavo Nurmi direkt, även om du läst en bok om honom.