LöpningMånga idag som löper

Idag är det inte ovanligt att se flertalet löpare i innerstan, i skogarna eller i någon park. De kan komma och gå vilken tid på dygnet som helst. Den har mer accessoarer än den andra. Många kan bara ta på sig joggingskorna och ta sig ut i spåret och vara nöjda med det. Medan andra behöver någonting mer, något mer konkret, som kanske ett mål. De allra flesta springer efter sin egen förmåga vilket är bra. Man ska inte försöka att ta ut sig i början, då blir det tråkigt och man kommer att ledsna på löpningen väldigt fort. Istället är det bättre att ta små steg och att börja i det lilla. Då hinner också kroppen vänja sig och risken för en skada minskar oerhört.

Löpning 45 minuter

En ny forskning visar också att en 45 minuter lång runda i skogen kan göra dig euforisk. Nästan som hög. Vilket inte är konstigt då kroppen utsöndrar endorfiner som motsvarar ungefär 10mg morfin. En dos som gör dig mer än lycklig. Detta kan göra många löpare beroende. Man blir alltså beroende av den lilla, lilla morfinkicken som kroppen själv skapar. Ett lagom pass löpning några gånger i veckan visar alltså att man blir lyckligare. I alla fall för stunden. Löpning och all form av träning skapar den här typen av lyckorus vilket också gör att vi mår bättre. Håller vi igång allting kontinuerligt så kommer det här ”ruset” att hålla sig på en lite mer vardaglig basis. Man brukar säga att löpa ungefär 3-4 gånger i veckan är bra. Vill man vara riktigt seriös bör man göra det varje dag. Allt för att träna sin egen uthållighet och kondition, men också för att få bättre cirkulation i kroppen samt att man känner sig mycket bättre och friskare i det långa loppet.