Som löpare handlar ju mycket om konditionen. Kondition handlar i runda slängar om hur mycket syre vårt hjärta orkar pumpa ut till våra muskler, och hur mottagliga dessa är för syret. Har man dålig kondition så kommer inte tillräckligt med syre ut i musklerna och vår ork tar slut, det har vi väl alla känt någon gång. För en del ligger det stadiet nära, de kan till exempel bli andfådda och helt slut efter att bara ha gått upp för en trappa, medan det för andra krävs rejält mycket och hård träning innan de ska bli så pass trötta att deras muskler ger vika. Att man blir andfådd kan man på ett enkelt sätt förklara som att det är en funktion för att vi ska få i oss mer syre till blodet som kan pumpas ut till musklerna i högre takt, därför ökar både andhämtningen och hjärtrytmen när vi anstränger oss.

Vad kan man då göra för att förbättra sin kondition? Det självklara svaret är ju så klart att träna. Beroende på vilken nivå man ligger på så krävs det lite olika former av träning för att man ska uppnå ökad kondition. För den som helt saknar kondis så kan det räcka med att börja gå promenader för att sedan succesivt öka intensiteten på träningen, och för en elitidrottare så krävs det extremt mycket hård träning för att konditionen ska förbättras. Tvärt emot vad många tror så är kondition en färskvara, och man kan alltså inte leva på gamla meriter när det kommer till konditionen. Du måste underhålla den för att den ska finnas kvar. För att hålla sin kondition vid liv kan man se till att lägga in lagom intensiva aktiviteter i sitt vardagliga liv, alltså utöver den träning man redan gör. Till exempel kan du skaffa dig en cykel att åka på till jobbet, i stället för att ta tunnelbanan! Behöver du en ny cykel, köp här, och är du tveksam till om cykling är bättre än att till exempel gå så kan du läsa ett pedagogiskt svar från Anders Raustorp i den här artikeln i Svenska Dagbladet. Jobba på kondisen och bli en bättre löpare som orkar mer!