Hösten innebär för många förändring, vilket också gör att man lättare kan ta till sig de nya vanorna som man kan må bättre av. Här kommer några tips på hur du gör för att äta rätt och komma igång med din träning till hösten.

I en artikel från Wellness har man skrivit om hur du kan gå tillväga för att få till rätt kost till hösten. Så här står det:

Näringsfysiologen, föreläsaren och författaren Kristina Andersson har flera års erfarenhet som kostvetare. Hennes filosofi är enkel – det handlar om att göra smarta kostval men samtidigt tänka på balans och kvalitet. Men framförallt finns det inga måsten eller förbud, det är du själv som bestämmer. – Jag förespråkar inställningen att man får göra precis vad man vill, men däremot fundera på om man verkligen vill det, säger hon.

Rådet är bra, att man ska få göra precis som man vill. Samtidigt är det viktigt att förstå innebörden av att det du äter kommer att påverka din hälsa, vikt och ditt välmående. Därför är det viktigt att också veta vad som är bra mat att äta. Till exempel ger Kristina i artikeln råd om att äta mer grönsaker, skaffa de bästa förutsättningarna (se till att ha den mat du vill ha hemma, köp inte godis med mera till hemmet) och förbjud ingenting. Mycket bra råd som passar alla.

Ut & SpringLöpare keps skogen

Hösten är också ett väldigt bra tillfälle att komma igång med träningen på. När du går tillbaka till jobb eller skola kommer du återgå i dina rutiner och genom att från början ta med träning efter jobbet så kommer det snart kännas som vardag och någonting du kommer vilja fortsätta med.

Bra träningsformer till hösten är till exempel löpning, vilket är någonting som är otroligt skönt i den friska hösten. Försök att arbeta med löpningen så att hittar det som passar dig bäst. Några exempel på löpning:

  • Jogga, du behöver inte springa det fortaste. Välj en distans och ta det i din takt tills du är framme.
  • Intervaller, bestäm en distans och varva med att springa fort och långsamt. Det gör att din kondition kommer att förbättras fortare.
  • Spring på gymmet. Vissa föredrar att springa på springband på gymmet vilket självklart också är mycket bra.

Ett mål kan göra det lättare att komma igång med träningen, som exempelvis att klara Vätternrundan. Detta har vi skrivit mer om här. Lycka till!