Vad du stoppar i dig har direkt effekt på hur du mår och hur du presterar. Den bästa maten är den som är bra för både kroppen och miljön. Rensa bort skräpmaten och fyll på med nyttigheter för att maximera din träning.

Maten är kroppens bränsle och för att kroppen ska fungera behöver du få i dig nyttigheter som du mår bra av. När du tränar är detta extra viktigt eftersom du gör av med energi under träningen. Här nedan följer några enkla tips för hur du kan lägga om din kost så att du maximerar din träning.

Ät mat som är bra för kroppen och miljön

Den bästa hälsosamma kosten är den som är bra både för kroppen och för miljön. Hos träningsbutiken Ekoträning hittar du ett brett sortiment av klimatsmarta produkter som får både dig och miljön att må bra. Här hittar du även träningsinspiration och naturliga kosttillskott.

Sluta ät skräpmat

Skräpmat, det vill säga godis, chips och söta drycker, är tomma kalorier. Det innebär att de ger dig kalorier, men inga nyttiga vitaminer eller mineraler. Du kommer få en sockerkick, men de tillför ingenting nyttigt till kroppen. Tomma kalorier har dessutom stor klimatpåverkan. Börja därför med att rensa ut all skräpmat. Även snabbmat och sockerfria produkter ingår i kategorin skräpmat. Det innebär dock inte att du bör ha ett totalt förbud mot denna typ av mat, men de bör begränsas.

Fyll på med grönsaker

Istället för skräpmaten bör du få i dig näringsrik mat. Stora mängder grönsaker är en bra grund i en hälsosam kost. Fyll på med energi från omättade fetter som olivolja, fisk och nötter. Se till att få i dig ordentligt med kolhydrater vid högintensiv träning. När du tränar är det även viktigt att du får i dig ordentligt med protein så att musklerna inte bryts ned. Bra proteinkällor inkluderar bland annat konserverad fisk, kyckling, bönor och ägg. För dig som tränar mycket är proteinpulver och prestationshöjande naturliga kosttillskott även bra komplement till en hälsosam kost.