Att vara en person som springer, är samma sak som en person som faktiskt tar hand om sig själv. Och så kan ju tyckas att det är med all träning, eller hur? Men just löpning ger ju faktiskt lite mer. Det handlar om att kroppen får ett lugn och en harmoni när man landar i springingen – och det är bra för både kropp och själ. Det är som i den här artikeln, som har rubriken “Löpningen blev hans lyckopiller“. Så här inleds artikeln:

Forskningsprojektet, Regassa, har just dragit igång. Ett syfte är att studera fysisk aktivitet som behandling mot lätt depression. Andreas Wigholm, 33 år, vet av egen erfarenhet att träning är rena medicinen. Han har sprungit sig ur en psykisk svacka. Nu maratonsatsar han – fast han vet att lagom är bäst.

Bästa sättet att komma igång

Och det är otroligt härlig och intressant läsning, och det är exakt vad vi menar. Träningen och löpning är det ultimata för att kropp och själ ska må bra! Sen gäller det ju självklart att hitta en balans i sitt tränade, att hitta ett lugn i det men det är något som kommer sen. Först och främst handlar det om att ge sig ut, och när det väl har blivit en rutin, då kan man andas ut i träningen. Men vi förstår hur svårt det är att faktiskt snöra på sig skorna och  ge sig ut i löpsnåret. Det tar emot, och man måste ibland tvinga sig för att komma vidare. Det finns dock några knep för att faktiskt komma igång, här är dessa:

  • Inskaffa ett par snabba löparskor. Bara att du har dessa gör att du lättare kommer att ta dig ut i spåret och faktiskt springa. Det handlar om att du lurar hjärnan till att känna att du redan är en löpare, fast du kanske inte är det. Sen är det självklart också ett måste för att du ska springa bra och säkert.
  • Runkeeper är en ordentlig sporre när du kommit ut i spåret, den gör att du kommer vilja vinna över dig själv. Testa!
  • Ta med en kompis, ni kan yoga tillsammans och småprata samtidigt. Istället för en fika, och minst sagt mer effektivt.