Att löpning är en populärt sport idag har nog inte undgått många. Idag är det ett flertal personer som varje år ställer upp på löptävlingar och lopp för att vinna i snabbhet och uthållighet. Hur en börjar träna inför ett lopp är väldigt olika men det finns tips och råd som en kan följa för att nå sin topposition i loppet. Vare sig man är en långdistanslöpare i grunden och startar som en ska, mjukt eller om en är den som startar hårt och går på hårt ända till slutet så finns det fördelar och nackdelar med dem båda. Inom löpning är det väldigt individuellt och det roliga med det är att de flesta känner sig själva och vet vad som krävs för att just de ska nå toppform.

löpning

 

Att spinga är kul och många älskar att springa i skog och i spår, träden svischar förbi och man känner vinden mot kinderna. Det är absolut en frihet att springa och inte bara känna att en kommer fram betydligt snabbare utan också får lättare steg för varje löptur. Tränar man inför ett maraton eller liknande så är toppformen viktig, det betyder att för varje gång ni springer så ska formen bli bättre, konditionen ska bli bättre än tidigare och stegen snabbare. Det är dock inte helt lätt att nå toppform om inte en har verktygen för att lyckad. Många springer varje dag och hoppas att tiden ska bli bättre för varje gång, medan andra förstår vikten av att förändra sin träning och justera den för att nå målet.

Hur man når toppform

cyklister ute i naturDe bästa tipsen för den som är ute efter att inte bara klara av att springa ett lopp utan dessutom är intresserad av att nå en bra placering är att:

  • Kör intervaller varannan gång som ni är ute och springer, intervaller betyder att man skiftar mellan normal löpning till att springa så fort en kan och ta ut sig, men bara i 2 minuter åt gången. Eller vilken tid som man sätter själv, så länge det är skiftande.
  • Cykla! Det bästa sättet att snabbt få upp flåset är att cykla, ta helst en cykeltur ute och pressa dig själv uppför alla backar så är det garanterat den bästa konditionsträningen, letar du cyklar kalmar så har du tur, cykelaffären har ett stort utbud på olika cyklar.
  • Ta med en kompis att tävla med, det finns inget som pressar en mer än en motståndare och har man dessutom kul ihop så är chansen stor att flåset ökar ytterligare. Var noggrann med att ni sätter upp en mållinje och att ni stöttar varandra, annars kan springturen bli lite väl lång om ingen vill ge sig.

Det billigaste sättet att nå toppformen är helt klart att slita fram en cykel, det ger en helt annan träning och i motsats mot löpintervaller så tar inte kroppen lika mycket skada. Därför är det extra viktigt att faktiskt byta mellan de olika träningsformerna, om en springer varje dag så är det garanterat en väg mot skador på ligament och knän.