Det finns en hel del myter om hälsa och träning, och de flesta är också sådana myter som många av oss tror på. Men det finns faktiskt en hel del saker om just träning som inte alls stämmer, även om myten låter som en sanning – det är därför det är så viktigt att sticka hål på träningsmyterna!

När det kommer till träning och svett finns det en hel del myter som vägrar att försvinna. Men med hjälp av experterna som CNN pratat med kan Expressen enkelt hjälpa oss att sticka hål på dessa. Detta är nämligen rena myter som inte alls stämmer. Nedan följer några klassiska myter som vi nu vill ta kål på:

  • Din smarta träningsmaskin kan visa dig exakt hur mycket du förbränner när du tränar på den – Nope, nej, inte alls. Eftersom att maskinen inte frågar något alls om ditt kroppsfett och vilken typ av sådant du har så kan maskinen omöjligt visa vad just du förbränner.
  • Kvinnor ska inte ägna sig åt tyngdlyftning för det gör henne för kraftig – Öh, nej! För att du ska se stor ut behöver du överprestera och att tyngdlyfta när du gymmar eller tränar hjälper dig bara att bygga muskler och styrketräning hjälper till att bränna fett.
  • Din pulsmätare visar om du tränar tillräckligt hårt – Nej. Din pulsmätare visar din puls, och vi har alla olika vilopuls samt att våra kroppar och puls reagerar olika på träning så vad din pulsmätare visar är inget mer än vilken puls du har.
  • Badrumsvågen visar dig om träningen gett resultat – Knappast. Din vikt har inget att göra med hur mycket muskler du byggt under träningen eller hur väl du utvecklat din kondition. Visar vågen en uppgång i vikt efter några veckors träning är det troligtvis så att du byggt mer muskler som väger mer än fett, om den bara visar en viktminskning har du alltså inte byggt så mycket muskler.
  • Du ska träna lågintensivt om du vill förbränna fett och högintensivt om du vill bränna kolhydrater – Det stämmer inte, högintensiv träning gör att du bränner mer fett i längden.
  • Du ska alltid ta en proteinshake efter träning – Nej. Du bör äta riktig lagad mat, och endast välja det alternativet om du verkligen måste i nödfall.
  • Om träningen inte gör ont har du inte tränat tillräckligt föratt träningen ska ta – Absolut inte, om du inte har ont betyder detta att du tränat på rätt sätt, och har du ont har du troligtvis bara slitit ut dig.
  • Stretching motverkar träningsskador – Nej. Har du skadat dig under träningen är du lika skadad även om du inte stretchar efteråt, inte heller finns det tillräckliga bevis inom forsningen att sättet vi stretchar på skulle ha någon som helst verkan på skador.