För att du ska kunna få ut det mesta av din löpning, och för att undvika skador, är det väldigt viktigt att du anpassar löpningen efter just dina förutsättningar och din förmåga. Om du precis har satt igång med din löpträning är det viktigt att du inte går ut alldeles för hårt i början eftersom det finns risk att du skadar dig och överanstränger kroppen. Om du är överviktig är det extra viktigt att du inte överbelastar knän och vrister.

7514945-knee-painVarför vi får belastningsskador

Om du någon gång har lidit av löparknä eller inflammation i knälederna vet du att det är näst intill outhärdligt att springa med sådana skador. Knäna börjar ömma och fotlederna protesterar så fort du ska ge dig ut och träna. Det kan till och med påverka din vardag och hindra dig från att välja klackskorna när du ska på fest.

Belastningsskador kan man få av olika anledningar, men ofta beror det på fel löparteknik, dåliga skor eller övervikt. Att övervikt påverkar skaderiskerna beror på att kroppen belastas ännu mer när den ska bära upp en massa extravikt. Knäna orkar helt enkelt inte bära hur tungt som helst.

Så undviker du skador

Övervikt kan vara en av anledningarna till att knäna tar skada vid löpning. Många börjar med löpträning för att gå ner i vikt, men inser inte att det kan göra mer skada än nytta. Ett tips är att försöka gå ner i vikt innan du börjar med den hårda löpträningen. För att gå ner i vikt ska du kombinera din träning med viktminskande kost och välja träningssätt som inte sliter på dina leder och knän. Träningen kommer nämligen inte att ge resultat så länge du fortsätter att få i dig för mycket kalorier och äta onyttigt. Att gå ner i vikt kan ta tid och vara frustrerande. För dig som är otålig finns några bra VLCD-dieter på marknaden som kan hjälpa dig med en enkel, snabb och säker viktminskning så att du kan börja träna på riktigt och anta löparutmaningen på riktigt.

Något annat som också är viktigt att tänka på innan man ger sig ut i löparspåren är att ha rätt skor. Helst ska du regelbundet investera i ett par nya, bra löparskor eftersom de slits och blir sämre med åren. Skorna ska dämpa stötarna när du springer och minska belastningen på dina knän och leder. Om du börjar känna att du belastar knäna fel, men ändå vill ut och springa, kan det göra underverk att bege dig ut i skogen eller springa på en grusväg istället. Då dämpas stötarna och du spar på dina knän.

En tredje anledning till att många lider av löparskador är nybörjarfelet att gå ut alldeles för hårt i början. Förutom att förebygga skador kan du också bevara lusten att springa om du tar det lugnt i början. Det är ingen som förväntar sig att du ska kunna springa som en atlet första gången du löper, så ta det lugnt och var snäll mot kroppen.